דואר ישראל

דואר ישראל הוא חיה מוזרה! משלוחים שלא מגיעים ליעדם, פקידות מתוסכלות וגם כמה דברים חיוביים, אני חושף פה את יחסי האהבה/שנאה שיש לי עם רשות הדואר, עם כמה טיפים על הדרך.

אין מוסד יותר ישראלי מדואר ישראל – הוא השתקפות של המנטליות הישראלית על כל מה שכרוך בכך ואחרי שעובדים מולו כמה שנים אפשר להגיע לכמה מסקנות. קודם כל הדבר הראשון שצריך להבין על דואר ישראל הוא שמדובר במוסד ציבורי, המוני שבין היתר גם מתעסק במשלוחים. במה עוד הוא מתעסק? העברת כספים לחו”ל, תשלום חשבונות, קניה ומכירה של מט”ח, העברת בעלות של רכב, תשלום מזומן בזמן, תשלום ביטוח לאומי ועוד ועוד שירותים נוספים.

המטרה העיקרית של דואר ישראל היא להעביר מכתבים וחבילות לכל חלקי הארץ ואת זה הוא מקפיד לעשות בצורה די מכובדת, וכל מי שחושב שזה פשוט מוזמן לשלוח עם חברה אחרת ולראות אם הם מסוגלים לעשות את זה. מסתבר שהמשימה הזאת שנראית על פניו פשוטה היא מסובכת מאוד. החבילה עוברת הרבה ידיים מהרגע שהיא יוצאת מהשולח ועד שהיא מגיעה ליעדה והכל צריך לדפוק כמו שעון כדי שזה יתבצע. אנחנו בישראל ולא בגרמניה לכן דברים משתבשים בדרך.

היתרון העיקרי של דואר ישראל הוא מחיר זול ופריסה ארצית ועל זה אין עוררין. לגבי החסרונות נעבור עליהם בהמשך.

בשנתיים שאני שולח חבילות עם דואר ישראל לא רק שהתחברתי עם כל הפקידות 🙂 גם יצא לי להכיר את כל היתרונות והחסרונות של דואר ישראל ואלה הממצאים נכון להיום:

סוגי משלוח:

  • דואר רגיל – זהו משלוח של שגר ושכח. אתה שולח חבילה ומקווה שהיא תגיע, אם היא לא הגיעה אפשר להכריז עליה כאבודה לכן אני לא משתמש בסוג המשלוח הזה. המחיר של משלוח רגיל מתחיל משני שקל! ועולה לפי המשקל.
  • דואר 24 – הדואר הזה מגיע די מהר ליעדו (24 שעות?? לא תמיד) אבל עוד פעם אין עליו רישום. עדיף כבר לשלם עוד כמה שקלים ולשלוח בדואר רשום. כרגע אני לא שולח איתו אבל יכול להיות שבהמשך אשקול לעבוד איתו.
  • דואר רשום – זה הסוג המועדף על רוב החברות בארץ כי יש אפשרות לבדוק איפה החבילה. הוא מתחיל מ-13 שקל ועולה לפי המשקל של החבילה. מספר המעקב שאתם מקבלים הוא לא בזמן אמת כלומר אם חבילה יצאה מתל אביב ביום מסוים ואחרי חמישה ימים היא נמצאית בסינון חבילות בירושלים שתבדקו את המספר הוא יגיד “החבילה יצאה מתל אביב”. רק שזה יגיע לשלב של המסירה הסטטוס ישתנה.
  • דואר רשום מהיר – השיטה הזאת היא מצוינת החבילה מגיעה מהר מאוד לכל חלקי הארץ ויש עליה מעקב בזמן אמת. הבעיה: אפשר לשלוח רק חבילות עד 50 גרם. אני אוטומטית שולח ברשום מהיר כל חבילה שאפשר לשלוח כדי לפנק את הלקוח זה יוצא רק שני שקל יותר מדואר רשום.
  • דואר אקספרס – גולת הכותרת של דואר ישראל והגאווה הלאומית. המשלוח מגיע באותו יום אם נשלח עד 10 בבוקר ויום למחרת אם נשלח מאוחר יותר. המשלוח מתחיל מ-49 שקל ויש עליו מעקב בזמן אמת. באיזה שעה בדיוק הוא מגיע? רק השד יודע, בדרך כלל אחה”צ. אם אתם רואים במעקב המשלוח “שליח יצא לדרך” זה אומר שבשעות הקרובות הוא יגיע ואפשר להתחיל לחגוג. האם דואר אקספרס עומד בזמני ההגעה שהוא מבטיח? הייתי אומר ב- 80% מהמקרים שזה מכובד מאוד.

טיפים והערות:

  • משלוחים שיוצאים אליכם ביום ראשון נוטים להגיע במהירות מפתיעה. אני לא יודע אם זה בגלל דוורים מלאי מרץ או סתם מזל אבל קרה לי כבר שהגיעו ביום שלישי! ככל שממשיך השבוע הדואר מוריד הילוך, חבילה שיוצאת בשלישי תגיע בדרך כלל ביום ראשון או שני שבוע הבא. הימים הבעייתיים הם רביעי וחמישי – קרה כבר שהוצאתי בחמישי והחבילה הגיעה ביום ראשון עשרה ימים אחרי. כל זה עומד עדיין בזמני דואר ישראל שמתחייבים ל-7 ימי עסקים כך שאין למי להתלונן.
  • “חבילה גדולה” (שזה בשביל הדואר כל מה שגדול ממכתב) תגיע ברוב המקרים לאיזשהו סופר או פיצוציה באזור מגוריכם. בהתחלה זלזלתי ברעיון הזה אבל הוא לא רע בעיקר אם זה מגיע לסופר קרוב ולא למקום מרוחק.
  • לפני שהולכים לדואר תעשו לעצמכם טובה ותקבעו תור מתוך האפליקציה של דואר ישראל.  את התור עדיף לקבוע לפחות ארבע שעות מראש אחרת זה כבר לא יתן לכם להזמין. לאחר שקבעתם תור אתם יכולים לבוא עד 10 דקות לפני התור ו-10 דקות אחרי התור אחרת הוא לא נחשב. הרעיון הזה היה מדהים כל עוד לא הרבה הכירו אותו ואני חגגתי עליו תקופה כשעקפתי את כל הפראיירים, אבל לאחרונה רוב האנשים עלו על השיטה והיא פחות אפקטיבית.
  • ימים מסוכנים: ה-15 לחודש וה-28 לחודש הם ימים מסוכנים ביותר ולכן אסור להגיע בשום פנים לסניף הדואר. הסיבה- הבטחת הכנסה, קצבאות ארוכות טווח ודמי אבטלה. בימים האלו הדואר הומה אדם ויש שם בלאגן מוחלט, תעשו לעצמכם טובה ואל תבואו לסניף, אני כבר למדתי לעקוף את המערכת ואני מוציא משלוחים גם בימים האלה.
  • אפשר לעשות שירות חדש בדואר ישראל של כתובת דואר וירטואלית עם שירות box2go. זהו שירות שבו החבילה מגיעה ללוקרים של תחנת דלק פז/yellow ואתם מקבלים מסרון לאסוף אותה. זה עולה 9 שקל לכל חבילה וכל מה שצריך לעשות זה להרשם באתר ואז לתת לחנות השולחת את הכתובת הוירטואלית במקום את זאת של הבית שלכם. נשמע מעניין.
  • כתובת של עסק או מגורים בארץ היא המלצה בלבד. להרבה עסקים אין כתובות מדויקות או שיש אבל הדוור לא מכיר אותם, לכן תמיד לשים מספר טלפון סלולרי על החבילה ששולחים או כשעושים את הקנייה. מספר טלפון הוא הרבה יותר חשוב היום מכתובת.
  • כתובת של בית מגורים או עסק קוראים משמאל לימין ככה: רחוב צ’וקומוקו 25/4 זה אומר: רחוב צ’וקומוקו מספר 25 דירה 4. ולא צ’וקומוקו מספר 4 דירה 25. זה ברור אבל יש אנשים שלא יודעים את זה.
  • כתובת הנמען צריכה להיות תמיד על גב המעטפה וכתובת השולח מקדימה.
  • שירות לקוחות: למעשה אין דבר כזה בדואר ישראל אז עדיף לא לנסות. לבלוע את הצפרדע ולהמשיך הלאה.

סיכום:

דואר ישראל עבר הרבה שינויים בשנים האחרונות כולל הפרטה של הסניפים וחידושים טכנולוגיים. יש הרבה שיפורים חיוביים בדואר כמו קביעת תור מראש ושליחת מסרונים גם לשולח וגם לנמען. אבל למרות זאת המנטליות נשארה אותו דבר, השירות הוא המוני וכולל משלוח של מיליונים מכתבים וחבילות ביום וכל זה במחיר נמוך יחסית. הלקוח בסופו של דבר מקבל מה שהוא משלם ואם רוצים לעקוף את הדואר עם חברת משלוחים אחרת אז זה עולה יותר כסף.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *